Birthday....

Daisypath - Personal pictureDaisypath Happy Birthday tickers

Wednesday, 3 August 2011

Bulan puasa pun buat maksiat ke????

Reactions: 
Salam kepada kwn2 yg dirahmati dan disayangi Allah...
Post ini bukanlah untuk mengumpat jauh sekali ingin membuka pekung seseorang..
Tetapi hanyalah untuk meminta nasihat...
Hidup di dunia ini tidak sah jika kita tidak mengambil tahu hal org lain..
Akan tetapi sy bukan lah nk busybody, bergosip atau mengumpat...
Sekadar satu kisah benar untuk tatapan kalian...

Sy mempunyai seorang jiran dimana ke2-2 ibubapanya sudah bercerai kira2 3-4 bulan yg lalu...
Anak sulong mereka berusia 18 thn.. Sudah tidak berminat lg dgn belajar..
Kini hanya ddk di rumah..
Setiap kali sy pulang pada cuti semester, sy selalu melihat bf nya bertukar..
Setiap kali balik, mmg lelaki yg berlainan akan sy jumpa bersamanya..
Info ini disahkan oleh adk sy sendiri..
Kali ini sy bercuti agak panjang kerana menunggu kemasukan pada bulan 9 6t...
Hampir setiap hari sy melihat seorang  remaja lelaki dipercayai teman lelaki anak jiran sy masuk kedalam rumah sedangkan tiada org lain bersama mereka, hanya mereka berdua sahaja di dalam rumah..
Ayahnya sendiri tdak mengetahui perkara ini...
Anak jiran sy itu setiap petang almost dkat maghrib akan keluar bersama lelaki ini menaiki motor berdua...
Dengan memakai baju ketat, dgn selamba mereka menaiki motor tapa rasa malu kepada org2 tua yg berada di situ...
Sy ingatkan bulan puasa xde la nk naik motor berdua.. Rupe2nya salah dugaan sy.. Mereka masih menaiki motor berdua.. Sy ingin menegur tetapi kerana kurangnya ilmu di dada.. Sy tdk tahu bagaimana caranya untuk menasihati mereka..
Andai kalian ad caranya,mohon beritahu kepada sy...
Salam dan terima kasih...

Tak pe tapi Marah??

Reactions: 
Adik kau tanya pada kau, tak pe ke keluar dgn lelaki/perempuan bukan muhrim secara berdua??
Kau kata tak pe, sbb dah besar...
Bila adik kau dah besar, dia buat mcm apa yg kau buat. Kau marah adik kau, kau tanye kenapa buat camtu, xbaik..  Adik kau jawab dia dah besar.
Kau marah sbb dia kurang ajar dgn kau. Tapi cuba kau ingat semula, siapa yg ajar adik kau untuk buat camtu??

Kau pakai baju ketat2...
Adik kau tgk,pastu rasa mcm nk try pakai..
Bila adik kau pakai, kau marah sbb nmpk mcm perempuan murahan..
Kau suruh adik kau pakai baju elok sket..
Tapi adik kau xnk..
Kau kata adik kau degil..
habis tu dulu masa mak kau bagi nasihat kau dengar ke??
Bukan kau ke yg ajar adik kau pakai baju ketat??
Kenapa nk marah padahal dulu kau cakap kat adik kau tak pe pakai baju ketat ni...

Kau bawak perempuan/lelaki masuk rumah..
Mak ayah xde kat rumah..
Adik kau tengok je ap kau buat..
Bila adik kau tanya, kau jawab Tak pe..
Aku tahu ap aku buat...
Sbab aku dah besar..
Bila adik kau dh besar n dia buat benda yg sama mcm kau buat..
Kau marah sbb kau nmpk mcm teruknya perangai adik kau...
Tapi siapa yg ajar??

Kita sebenarnya tak nampak salah kita..
tapi kita nampak salah org lain yg sama dgn kita..
Bila kita buat sesuatu yg salah, kita rasa btol..
Tapi bila melihat pada orang lain, ap yg mereka buat sama sahaja dgn ap yg kita buat, barulah kita akn nmpk ohhh salah rupanya ap yg ak buat selama ini...

Sekadar coretan dan nasihat serta peringatan kepada diri untuk tidak melakukan perkara yg salah kerana diri ni tidak ingin adk2nya rosak kerana ajarannya....

Just for fun...

Reactions: 
TRY YOUR NAME IN JAPANESE:
A= ka, B=tu, C= mi, D= te, E= ku, F=lu, g= ji, H= ri, I= ki, J= zu,
K= me, L= ta, M= rin, N= to, O= mo, P= no, Q= ke, R= shi, S= ari,
T= chi, U= do, V= ru, W=mei, X= na, Y= fu, Z= zi
then paste ur Japanese name below...